Вплив музики на людину.
"Пізнання світу почути неможливо без розуміння й переживання музики,
без глибокої потреби слухати музику й діставати насолоду від неї. Без музики
важко переконати людину, яка вступає в світ, у тому, що людина прекрасна, а це
переконання по суті є основою емоційної, естетичної, моральної культури".
(В.Сухомлинський)
Величезну роль в нашому житті відіграє музика. Вона надихає і заспокоює, розважає і
надає урочистості важливим моментам, допомагає налаштуватися на потрібний лад і
висловити щось, що нас надихає або турбує. Тому ми з таким захопленням не
тільки слухаємо музику, але і говоримо про неї, ділимося враженнями, улюбленими
композиціями, радимо що послухати.З музикою можна веселіше провести час і
будь-яка робота спориться під енергійну мелодію. Музика змушує замислитися і
краще пізнати себе зсередини.
З незапам’ятних часів людину постійно оточували звуки. Не було ще ніякої
музики, але існував спів птахів, шелест листя, дзюрчання струмків. Вся ці звуки
оточували людину та інформували її про навкіл ля. Людина сприймає звуки
по-різному. Високий вереск був сигналом тривоги, але свист вітру, шум дощу мали
для людини заспокійливе значення. Музика активізує розумові здібності,
працездатність та зосередженість, здатна розвивати та підвищувати інтелект
людини. Музика – феноменальне явище. ЇЇ взаємодії з людиною надзвичайні.
Мелодичні звуки творять чудо – в людині прокидається і перетворюється душа,
змінюється стан, настрій. Музика панує над кожними емоціями, а емоції
перемагають навіть фізичну біль. Стародавні мудреці стверджували, що музика, її
перші звуки народились одночасно зі створенням світу. Усі стародавні навчання
мають в собі подібні утворення і досвід впливу музики на тварини, рослини і
людину. Ще на зорі цивілізації був помічений цілющий вплив музики на організм
людини. Під дію незвичайних звуків музики відбувалось покращення самопочуття та
настрою, зменшення болісних відчуттів, страху, повернення людині бадьорості,
енергії. Музика активізує розумові здібності, а також працездатність та
зосередженість, здатна розвивати та підвищувати інтелект людини. Музика здатна
допомагати молодим людям зрозуміти навколишню дійсність, красу природи,
довершеність поезії, живопису, театру, історії свого народу, виступаючи
специфічним генератором цілісного ставлення до світу, оскільки справжні
естетичні враження, насолоду від зустрічі з мистецтвом дістає лише той, хто
вміє уважно слухати, переживати, розмірковувати над почуттям. Отримав у Єгипті
музичні знання, Піфагор заснував в Італії науку про гармонію сфер, затвердив
музику як точну науку. Піфагорійці користувались спеціальними мелодіями проти
прояв люті і гніву, проводили заняття математикою під музику. Аристотель також
стверджував, що музика здійснює вплив на етичне формування людини. Авіцена
вважав музику "нелікарським способом лікування поряд з дієтою та сміхом. В
античній Греції музика була складовою частиною філософії. Музика виховувала,
допомагала і полегшувала життя греків в багатьох життєвих ситуаціях. Відомості
в різних напрямках використання музики повідомлялись у творах всесвітньо
відомих античних авторів як Платон, Стратон, Лукіан, Аристофан, Есхіл,
Вергілій, Плутарх та інші. В Англії, Франції, Німеччині, Голландії протягом ХХ
століття було створено центри музичної терапії, завданням яких стало лікування
спеціально підібраних хвороб, починаючи від неврозів і депресій, закінчуючи
шлунково – кишковими і серцево – судинними захворюваннями. Як довели вченні психологи,
систематичне заняття музикою у віці від 5 до 15 років дозволяють значно підняти
інтелектуальний потенціал людини, краще розвинути пам’ять, аналітичні
здібності, орієнтацію, впливає на позитивну корекцію нервової системи. Крім
того, під час слухання музики регулюються фізіологічні процеси в організмі,
стимулюється м’язова активність, підвищується загальний тонус організму,
покращується мовна та рухова активність. Музичне мистецтво впливає також на
психіку, душевний стан людини, що стало основою виникнення музичної терапії. У
Швеції існує музично – терапевтичне товариство. Працівники цього товариства
повідомили усьому світу, що звуки дзвона, які містять резонансне ультразвукове
випромінювання, за лічені секунди вбивають тифозні палички, збуджувачів жовтухи
й віруси грипу. Західні вчені, провівши багато досвідів і експериментів,
прийшли до такої думки: деякі мелодії дійсно наділені сильним терапевтичним
ефектом. Духовна релігійна музика відновлює душевну рівновагу, дарує відчуття
спокою. Якщо порівнювати музику з ліками, то релігійна музика – анальгетик у
світі звуків, тобто вона полегшує біль. Виконання веселих пісень допомагає при
серцевих недугах, сприяє довголіттю. Але найбільший ефект на людину
здійснюються мелодії Моцарта. Цей музичний феномен, до кінця ще не пояснений,
так і назвали – "ефект Моцарта". Медики встановили, що струнні
інструменти найбільш ефективні при хворобах серця. Кларнет покращує роботу
кровоносних судин, флейта позитивно впливає на легені і бронхи, а труба
ефективна при радикуліті і невриті. Починаючи з ХІХ століття наука має багато
життєво важливих відомостей про вплив музики на людину, які отримали в
результаті експериментальних досліджень. Науково доведено що музика може
зміцнювати імунну систему, приводить до зниження захворюваності, покращує обмін
речовин і, як наслідок, активніше йдуть відновлювальні процеси. На початку ХХ
століття було експериментально доведено, що звуки музики змушують реагувати
кожну клітину нашого організму, електромагнітні хвилі впливають на зміну
кров’яного тиску, частотність серцевих скорочень, ритм і глибину дихання. Не
випадково в сучасній медицині все більшого розповсюдження набуває поруч з
фізіотерапією і артотерапією музикотерапія. Мова йде про відновлення здоров’я
людини за допомогою занять музикою.
Необхідно змалку привчати дітей до роботи розуму і душі, збагачувати їхній
досвід спілкування з музичними творами. Педагогам – музикантам необхідно йти у
ногу з актуальними тенденціями в науці. Музична терапія разом з артотерапією,
тобто терапією засобами образотворчого мистецтва, може стати ефективним методом
лікування шкільних неврозів, як у процесі здобуття освіти, так і в сучасному
житті взагалі.
Музика існує в нашому житті як живе знання й уявлення людини про саму себе,
як засіб самопізнання і самовираження
Цілі:
- Розвиток творчих здібностей дітей через пластичні, вокальні, художні
завдання на уроках музики.
- Розширення художньо-естетичного досвіду учнів.
- Виховання інтересу, любові до музики, потреби в спілкуванні з
мистецтвом.
Що таке творчість? Це свобода, нестандартне бачення світу. Характерною
особливістю уроків музики є творча атмосфера, що панує на уроці, і, як
наслідок, творча активність школярів.
З естетичної точки зору робота по розвитку творчої активності допомагає
розвивати смак учнів, учить бачити красиве навколо себе, гостріше реагувати на
прекрасне, виховує їх критичне чуття до слів, звуків, форм вираження.
Педагогічна спрямованість таких уроків очевидна: поглиблюються знання в області
мови, в музиці; уроки проходять цікавіше.
На своїх уроках я часто використовую різні завдання творчого характеру і з
деякими з них я хочу поділитися.
1. Пластична імпровізація. Відбувається
гармонійний розвиток творчих здібностей дітей через синтез музичного і
сценічного мистецтва. Так в симфонічній казці "Петя і вовк" С.
Прокофьева учні не лише аналізують тембри музичних інструментів, але і в
пластичній імпровізації передають образ кожного героя : кішки, пташки, качки,
вовка, дідуся і мисливців. Здійснюється формування естетичного відношення до
музично-звукової дійсності: музичний звук - музичний образ - спосіб його
втілення.
2. Вокальна імпровізація. В ході створення
імпровізації кожен учень відчуває себе творцем, композитором, де його і тільки
його відчуття знайдуть втілення в музичних співзвуччях. Так, на одному з уроків
в 3-4 класах вчиться пропонується придумати мелодії на заданий текст і вокально
виконати їх. Як правило, це невеликі чотиривірша.
3. Ілюстрації до музичних творів. Школярі утілюють музичні
образи в художні. Часто це домашні завдання. Важливо сформувати у них серйозне
відношення до їх виконання, оскільки в процесі втілення музичних творів
художніми образами відбувається розвиток асоціативно-образного мислення.
4. Твір-мініатюра. Перед слуханням вчиться ставиться творча проблемна
ситуація, в якій школярі повинні виступити в ролі драматурга і придумати свою
історію, яку, на їх погляд, повідала їм музика. Так, починаючи з 5 класу,
музики, що вчаться на уроках, пишуть твори-мініатюри на заданий музичний твір.
Також вони вигадують казки і оповідання, де музика була б головним героєм.
5. “Переклад мовою іншого виду мистецтва". Я пропоную декілька творчих завдань, грунтованих на цьому прийомі, - після
прослуховування і аналізу музичного твору " перекласти" його мовою
фарб або руху. Вимоги до старшокласників відносно цього прийому ускладнюються
як кількісно, оскільки вони слухають більші музичні твори, із складнішою формою
їх побудови, так і якісно, оскільки образи музичного твору не такі образотворчі,
а чуттєвий світ, навпроти багатіше. Учням пропонується вигадати історію,
розповідь або вірш у письмовій формі, виразити в кольорі(абстрактно) образний
лад кожної з частин або за допомогою пантоміми зображувати зміст цього
музичного твору.
6. Мозковий штурм. Часто на уроках музики я застосовую цей прийом. Дається
завдання: скласти осмислену пропозицію, що включає 3 задані слова. Наприклад:
а) музика, література, композитор(Композитор вигадує музику на основі
літературного твору);
б) Глінка, романс, Італія(Подорожуючи по Італії, Глінка написав романс
"Венеціанська ніч");
в) сюїта, Бах, танець(И.С. Бах написав багато сюїт, що складаються із
старовинних танців).
7. Синквейн. Дітям дається слово до якого треба підібрати два
прикметників, три дієслова, чотири зв'язні слова і у кінці одне узагальнювальне
слово. Слова не повинні повторюватися, також не можна використати однокорінні
слова. Наприклад:
а) Моцарт - сонячний, святковий - вигадує, творить, надихає - ми любимо
його музику - класик;
б) оркестр - симфонічний, камерний - грає, гастролює, виступає - чотири
групи музичних інструментів - колектив;
в) квартет - вокальний, інструментальний - імпровізує, гастролює, музичить
- Іван Крилов написав байку - ансамбль;
г) бароко - витончений, химерний - захоплює, надихає, зачаровує -
перламутрова перлина неправильної форми - стиль.
8. Асоціативний ряд. У старших класах я використовую цей прийом таким чином:
після прослуховування і аналізу музичного твору учні повинні по ланцюжку, не
повторюючи один одного, назвати асоціативні слова, що відносяться до твору, і
до вже названих слів. Усі варіанти відповідей фіксуються дитиною в робочому
зошиті. Спираючись на перераховані поняття, пропонується написати міні-твір.
Наприклад:
Патетична соната Бетховена - трагічна - драматична - схвильована - бурхлива
- стрімка - що захоплює - героїчна - перемога - тріумфування...
9. Презентації. Починаючи з цього року, я використовую презентації як
творче завдання. Це може бути випереджаюче завдання до нової теми або навпаки
домашнє завдання як узагальнення музичних вражень старшокласників. Я направляю
дітей, створюю з ними план, по якому вони роблять презентації.
10. Урок-подорож, урок-гра. Величезне значення
відводиться узагальнювальним урокам у кінці кожної чверті і року. На цих уроках
можуть бути використані різні форми, методи і прийоми навчання. Це можуть бути
уроки-подорожі, уроки-концерти, де використовуються музичні вікторини і музичні
кросворди. Музичний матеріал на узагальнювальний урок підбирається виключно
найяскравіший, найзначиміший і вподобаний дітям в усіх видах діяльності.
ІНТЕРАКТИВНІ ПРИЙОМИ
«ПСИХОЛОГІЧНА НАСТАНОВА НА УРОК»
Організація активної участі учнів на уроці є важливою методичною проблемою.
Для цього початок уроку має бути динамічним,давати учням заряд
енергії,бадьорості.
УСМІШКА
Якщо посміхнутися перехожому-він посміхнеться у відповідь.
Якщо посміхнуться небу і сонцю-розійдуться хмари.
Якщо посміхнуться Всесвіту- трапиться щось казкове.
Давайте посміхнемося губами,долонями,очима,серцем.
ПІДТРИМКА
Учні пишуть сусіду по парті на листочках-сердечках слова підтримки: «Ти
молодець,тому що…».
БАЖАЮ ТОБІ
Учні обводять на аркуші паперу долоню.На кожному пальчику пишуть побажання
другу.
ТЕПЛО ДУШІ
-Добрий день,діти! Прошу прочитати слова,записані на дошці,стоячи.
Нехай першими сядуть уважні,другими-чуйні, а тепер сердечні і щирі. Згодом-
добрі та милосердні.
-
Поверніть руки долонями один до одного. Ви відчуваєте
тепло,яке посилає вам ваш товариш.Це тепло його серця,його душі,яке зігріває
вас під час уроку.
-
РОЖЕВІ
ОКУЛЯРИ
Сонячні промені так щедро
наповнили клас,що потрібно одягнути чарівні сонячні окуляри,через які видно
лише добре. Передаючи окуляри один одному, кажіть компліменти.
ДЕРЕВО УСПІХУ
Одягнемо наше дерево. Ті, хто
обрав зелені листки,буде успішним на уроці.
Ті, хто обрав жовті
листки-активним;оранжеві листки- буде гарно спілкуватися на уроці. Яке буде
дерево успіху-залежить від вас.
ЗОЛОТА РИБКА
На столі стоїть акваріум
,зроблений з картону.
На дошці прикріплена велика
золота рибка,зроблена з паперу.
Учитель: Загадайте бажання на
урок.Золота рибка виконає всі ваші бажання.Візьміть свою рибку з акваріуму та
прикрепіть її на велику . Нехай всі ваші бажання збудуться!
З допомогою цієї золотої рибки
нас будуть на уроці супроводжувати успіх та вдача!
ПАМ’ЯТКА « 7 Я»
Епіграфом уроку будуть слова:
«Ніколи не говори: «Я-неук»,
А завжди кажи: « Я-зірка».
Але кожен з вас повинен пам’ятати:
Я-учень
Я-хочу знати
Я-думаю
Я-вмію
Я-знаю
Я-особистість творча
Я-зірка
МИ- СОНЕЧКА!
Погляньте у віконечко/показують
на вікно/,
Чомусь сховалось
сонечко?/знизують плечима/
А ми засвітимо сонечко/показують
на себе/,
Таке велике сонечко!/руки в
сторони/
Таке веселе сонечко!/посміхаються
один одному/
Я-сонечко!/показують на себе/
Ми-сонечка!/беруться всі за руки/
Ми- світимося всі!/посміхаються/
РАЗОМ В КОЛІ
Діти стоять в колі.Кожен з учнів
називає своє ім’я так,як йому подобається,щоб його називали.Учні говорять слова
вітання, ввічливі слова.
Давайте привітаємось,давайте
посміхнемося.
Давайте в очі глянемо і нам
тепліше стане.
Раз рука,два рука. Раз плече,два
плече.
Голова вліво,вправо подивилась.
Привітались і здружились.
РОЗМИНКА
Діти,давайте сьогодні урок
розпочнемо з побажань.
-Доброго ранку,Катюша.Я бажаю
тобі веселого дня!
- Доброго ранку,-------------,я
дуже радий тебе бачити!
- Вітаю тебе,----------------,я
хочу,щоб день у тебе був щасливим.
ВІТАННЯ
Учні торкаються однойменних по
черзі пальців рук свого сусіда,починаючи з великих пальці і кажуть:
-БАЖАЮ/стикаються великими
пальцями/
-УСПІХУ/стикаються вказівними
пальцями/
-ВЕЛИКОГО/стикаються середніми
пальцями/
-У ВСЬОМУ /стикаються безіменними
пальцями/
- І ВСЮДИ/ стикаються мізицями/
ВІТАЮ! ДОТИК ВСІЄЮ ДОЛОНЕЮ.
СОНЕЧКО
Учням пропонується зібрати свою
позитивну енергію в долонях.Для цього треба терти долоні одна об одну протягом
хвилини,відчуваючи потік позитивної енергії. Потім різко розводимо перед собою
на відстані 1-2 см і відчуваємо між ними енергетичний струм. Із цього струму
«ліпимо» уявний «сніжок-сонечко» і кидаємо другу,з яким хотіли б поділитися
гарним настроєм і позитивними емоціями/радістю,добротою,щирістю/.
МІНІ-ІНТЕРВ’Ю
-Яким був попередній
урок?/Цікавим…/
- Якою була перерва?/Веселою…/
- З яким настроєм ви
прийшли на урок?/Гарним. Веселим../
- Яка зараз повинна бути обстановка на уроці,щоб ви могли засвоїти нову тему?/Робоча/
Отже,давайте створимо таку робочу атмосферу.
ФОРМУЛА ЩАСТЯ
Складіть із трьох слів формулу щастя.
Слова:МРІЯ,ПРАЦЮВАТИ,ПОТРІБНЕ.
-Яке слово повинно бути на першому місці?На другому?На третьому?
АСОЦІАТИВНА ФОРМУЛА
Праця + мовлення+ мислення=?/розум/
МАНДРУЄМО В КРАЇНУ
ЗНАНЬ
На дошці прикріплюється потяг з вагончиками,на яких написано
ПРАЦЬОВИТІСТЬ,УВАЖНІСТЬ,НАПОЛЕГЛИВІСТЬ,АКТИВНІСТЬ.
Учитель: Оберіть вагончик,на якому б ви хотіли мандрувати країною Знань.
ПРОГНОЗ НАСТРОЮ
/Малюнок хмарки з дощем/
Якщо у вас на душі похмуро,згадайте,що після дощу часто буває райдуга.
/Малюнок хмарки і сніжинок/
Не забувайте,що сніжинки та краплинки все одно розтануть.
/Малюнок хмарки і блискавки/
Ви роздратовані,але заспокойтесь,адже від ваших блискавок можуть постраждати
інші. Все буде добре.
/Малюнок сонечка/
Сьогодні у вас на душі сонячно .Отже, зумієте своїм теплом зігріти своїх
друзів.
СТАНЕМО В КОЛО
Станемо в коло і розітремо свої долоньки.Що ви відчули?
-Передамо один одному мвоє тепло потиском руки.
Закриємо очі і пошепки за мною
промовимо:
-У нас хороший настрій.
- Ми всі готові до уроку.
- Бажаємо собі і друзям успіху.
ДО УСПІХУ
Усміхніться один одному ,подумки побажайте успіхів на цілий день.
Для того,щоб працювати на уроці гарно і виконати всі завдання,будьте
старанні та уважні.
ПОБАЖАННЯ ВЧИТЕЛЯ
-Діти , який у вас настрій?/Діти показують кольоровий настрій/.
Пропоную з таким настроєм провести цей шкільний день і отримати задоволення
від власних успіхів.
СТВОРЮЄМО НАСТРІЙ
-Відчуємо себе часточкою колективу і скажемо собі:
-Я прийшов на урок для чого?/Учитися/
-Треба бути якими?/Уважними,працьовитими/..
- Зі мною хто?/Мої друзі/
-Вони мене що?/Поважають/
Мені це як?/Приємно/
Я готовий до чого?/До успішної роботи/
/Вчитель прикріплює на дошку смайлика з надписом «Радість»/.
Учитель:Бажаю всім учням гарного настрою,легкого засвоєння теми.
КОЛО КОМПЛІМЕНТІВ
Учні стають у коло і взявшись за руки,по колу говорять один одному
компліменти.
КОЛО УСПІХУ
Для створення позитивного настрою учні продовжують речення:
«Я успішний,тому що…»
ВІД ЩИРОГО СЕРЦЯ
Учні,передаючи сердечко,бажають одне одному всього найкращого.
ІМПУЛЬС ПОТИСКУ
Учні стають в коло і повторюють слова:»Своїм потиском руки я передаю
імпульс гарного настрою.» Учні по черзі передають імпульси по колу.
ФОРМУЛА УСПІХУ
Розшифруйте записану формулу уроку:
/У+О//В+С/Р=З
У-увага
О-організованість
В-взаємодопомога
С-спілкування
Р-робота
З-знання
Саме ці якості потрібні будуть нам на уроці.
САМОНАЛАШТУВАННЯ
Покладіть руки на парту,заплющте очі та промовляйте:
-Я зможу сьогодні добре працювати на уроці.
Я- особистість творча.
Я бажаю однокласникам успіхів на уроці.
УСМІШКА ОЧИМА
Очі- наше дзеркало душі.
-Що можна передати очима?/Радість,добро,любов,тепло./
По колу передаємо усмішку очима.
Ми усміхнулися. Ми засвітилися.
-Чим засвітилися?/Серцем,душею,усмішками/.
ВПРАВА « МОЯ МРІЯ»
У кожного з вас, діти, є своя мрія. Складіть долоньки разом,піднесіть їх до
ротиків і пошепки вимовте свою мрію:»Я мрію про…»Заховайте свою мрію в
кулачок,притуліть до серця,потримайте трохи і відпустіть,дмухнувши на неї.Нехай
ваші мрії летять і обов’язково збуваються!
ТЕМА УРОКУ
Ось і тема в нас нова,зашифрована вона.
Пропоную в гру пограти і її розшифрувати.
УКРАЇНСЬКА МОВА
-На уроці рідну мову дружно будемо вивчати.
Розберемо кожне слово,щоб знавцями мови стати.
-.На нас чекає велика праця.
-Що для роботи візьмемо в помічники?/Уважність,працелюбність,знання./
Знаю,що ви любите працювати.Успіхів вам!
ЩО ВІЗЬМЕМО НА УРОК?
М-мислення
А- активність
Н-наполегливість
У-уважність
К- кмітливість
Ш-швидкість мислення
В-винахідливість
В-витримку
-Настрій?/Супер!/
-Погода?/Клас!/
-До роботи,все гаразд!
-Візьмемо на урок іменники:
-уважність
-акуратність
-старанність
-пам’ять
ДЕРЕВО ЦІЛЕЙ
На уроці ми будемо:/на гілки дерева прикріплюємо слова/
-вчитися логічно мислити
- творчо працювати
-закріплювати…..
УРОК «ЕВРІКА»
Евріка- означає знайшов,відкрив повідомлення,дізнався про щось нове.
Сьогодні ми з вами проведемо:
Е- еврестичну бесіду
В- відкриємо нове про…./іменник/…
Р- радісно проведемо фізкультхвилинку
І- іскринка успіху буде всіх супроводжувати на уроці
К- колективно працювати будемо в групах
А- актуальні знання візьме кожен з вас
ЗІРКА УРОКУ
БУДЕМО ВИЗНАЧАТИ «Зірку уроку».Хто за результатами нашої роботи отримає
найбільшу кількість зірочок, отримає статус
«Зірка математики»
«Зірка мовлення»
«Зірка літератури»
НАСТРІЙ
--Поділіться гарним настроєм з товаришем.
Тримаючись відкритими долонями,скажіть друг другу щось приємне.
ЧАРІВНА СКРИНЬКА
-Висловьте свої очікування від уроку одним словом,запишість на
карточці.Якщо ваші очікування справдяться, покладіть карточку в
« Чарівну скриньку».
НАСТАНОВА На уроці :
Сидимо-/рівно/
Міркуємо-/швидко/
Відповідаємо-/правильно/
Пишемо-/гарно/
ОЧІКУВАННЯ ВІД
УРОКУ
Нових знань гарних оцінок поділитися знаннями
Цікавих ігор ОЧІКУВАННЯ цікавого уроку
Відкрити нове змагання працювати в групі
УРОК ПОЧИНАЄТЬСЯ
Продзвенів дзвоник. Урок починається.Я посміхнуся вам, а ви посміхніться один одному і подумайте,як
добре,що ми сьогодні усі разом.Ми спокійні,добрі,привітні,ласкаві. Ми усі
здорові.
Глибоко вдихніть і видихніть вчорашню образу.Вдихніть в себе тепло сонячних
променів, свіжіть ранку.
Я бажаю вам гарного настрою і
дбайливого ставлення один до одного. Посміхніться і скажіть добрі,гарні слова.
ЗА ВІКНОМ-ВЕСНА
За вікном- весна. Погода дарує нам приємні сюрпризи-сонце,тепло,запахи
перших квітів і трав.
-А що ми зараз можемо подарувати один одному?/Усмішку/
Тепер давайте придумаємо, скажемо один одному по одному окличному реченню,у
якому висловимо сильні,радісні почуття.Речення можуть починатися так:
«Як добре,що…»
ІНТЕРАКТИВНІ МЕТОДИ НАВЧАННЯ
НА
УРОКАХ МУЗИКИ
Мистецтво – важлива частина життя
людини. І воно є одним із головних засобів прилучення дитини до культури і
духовних цінностей. Твори
мистецтва сприяють художньо-образному засвоєнню світу. Тому в сучасній школі
багато уваги приділяється розвитку художньо-творчих здібностей, здатності до сприймання, розуміння й
творення художніх образів, потреби в духовному самовираженні.
Нова програма з музичного мистецтва
дозволяє вчителю, спираючись на кращі зразки митців української та світової
культури, розвивати здібності учнів сприймати, відчувати і розуміти чудове. На
своїх уроках учитель формує різні компетенції учнів, готує їх до життя. І нові
методи, які він використовує на уроці можуть допомогти йому в досягненні
мети.
Звертаючись на уроках музики до
методів інтерактивного навчання, вчитель може залучити дітей до активної
творчої діяльності. Їх застосування залежить
як від теми, так і від навчальної інформації конкретних уроків, термінів та
понять, які необхідно засвоїти. За допомогою методів інтерактивного навчання
вчитель може швидко й
якісно перевірити знання дітей, цікаво розпочати нову тему, використовуючи гру
підвести підсумок уроку.
Ось деякі з них, які можна застосувати
на уроках музики.
Слово-слово-речення-запитання-відповідь
Учитель (або учень), звертаючись до
одного з учнів, показує портрет композитора і каже: «Слово». Учень відповідає.
Іншому учню пропонується продовжити гру, називаючи нове слово (це може бути
час, коли жив композитор, країна, де він народився, або його музичний твір
тощо). Третій учень, до якого звертаються з завданням – «Речення»,складає
речення з названими словами. Четвертий – ставить запитання до цього речення.
П’ятий – дає відповідь.
Цю гру можна урізноманітнити,
починаючи, наприклад, з уривка одного з музичних творів тощо.
Приклад. «Портрет».
а) Лисенко. – Композитор. – М.В.Лисенко - видатний український
композитор ХІХ-ХХст. – Де народився Микола Лисенко? – Видатний український
композитор М.В.Лисенко народився на Полтавщині.
б) Лисенко. – Опера. – М.Лисенко
написав оперу «Тарас Бульба» - Яку пісню М.Лисенко неодноразово використав в
опері «Тарас Бульба»? – В інтродукції до опери М.Лисенка «Тарас Бульба»
використана пісня «Засвіт встали козаченьки».
Варіантів цієї гри може бути дуже
багато. Цю гру можна використати як підсумок уроку, як повторення перед уроком,
на підсумковому уроці. Вона допомагає перевірити знання з попередніх тем, а
також стимулює розвиток мови і мислення.
Правда - неправда
Таку гру можна використати в будь-якій
темі. Її можуть проводити як учитель, так і діти, об’єднанні в групи між собою.
Складаються питання і зачитуються в
класі. Кожне запитання починається словами: «Чи правда, що…?». Учні погоджуються,
або ні. Кожну відповідь треба обґрунтувати, або виправити помилку.
Приклад.
- Чи правда, що у Бетховена є
симфонія№2 «Богатирська»?
- Чи правда, що лібрето – це
літературний текст опери?
Митці
та їх твори
Гру можна проводити ланцюжком по
кожному з рядів. Кожний ряд є командою.
Один учень називає прізвище
композитора, художника,
скульптора тощо, інший має швидко назвати
його твір. Якщо відповідь вірна, естафета гри передається наступному. Якщо
учень відповідає невірно, або затримується з відповіддю, він вибуває з гри і
його замінює інший. Перемагає той ряд (або команда, якщо діти об’єдналися у
групи) де залишилося більше гравців.
Музичне
доміно
Учні об’єднані в групи. Кожній з груп
пропонують аркуші, на яких записано 12 фраз, які не мають закінчення. На інших
аркушах – їх закінчення.
Необхідно підібрати правильні закінчення до цих фраз.
Приклад.
- Вокаліз – це музичний твір для
виконання…(голосом без слів).
- Лібрето – літературний текст
…(опери).
- Оркестровий вступ до опери, балету
тощо називається…
- (увертюрою).
- В фіналі Другої симфонії
П.І.Чайковського використана українська народна пісня…(«Журавель»).
- Славетний український композитор
С.С.Гулак-Артемовський був ще й чудовим… (актором, співаком).
- Квартет – це музичний твір для…
(4-х виконавців).
- Йохим, один з героїв повісті
«Сліпий музикант», співав пісню… («Ой, там на горі та й женці жнуть»).
- В оповіданні «Старий кухар»
згадується музичний інструмент під назвою… (клавесин).
- Німа гра акторів в балеті, яка
складається з виразних жестів і міміки називається…(пантомімою).
- В інтродукції до опери М.Лисенка
«Тарас Бульба» використана пісня… ( «Засвіт встали козаченьки»).
- Пісню «Засвіт встали козаченьки»
склала відома українська піснярка… (М.Чурай).
- Великий музичний твір, що
складається з кількох частин і створений для виконання хором, солістами та
симфонічним оркестром називається…(кантатою).
Запитання
– відповідь
Цю гру застосовують під час опитування,
повторення, підсумку уроку. До дошки виходять двоє учнів (або у грі приймають
участь дві команди) і по черзі ставлять один одному запитання. Оцінка (перемога
команди) залежить від кількості правильних відповідей.
Музичний
м’яч
Гра
дозволяє засвоїти, повторити музичні терміни. Її можна
використовувати,
як повторення матеріалу, підсумок уроку, теми.
Кидаючи
м’яч, учень називає термін. Той, хто його спіймав, розкриває зміст терміна так,
щоб утворилося речення. Кидає м’яч наступному, називаючи новий термін.
Приклад.
Варіації – музична форма, в якій
музична тема повторюється з деякими змінами.
Романс – одноголосий вокальний твір із
інструментальним супроводом.
Музичний
ланцюжок
Допомагає засвоїти нові терміни,
прізвища, назви творів, а також пригадати терміни, вивчені на попередніх
уроках. Можна використовувати, як один із багатьох варіантів підсумку уроку.
Наприкінці уроку дітям дається завдання: згадати всі нові слова, терміни,
прізвища, з якими вони ознайомились. Перший учень називає одне слово (термін,
прізвище тощо), другий – попередній і свій, третій – обидва попередніх і свої
тощо. Гра розвиває увагу і пам'ять учнів.
Змагання
На підсумковому уроці учням пропонують
об’єднатися в групи і записати на аркушах паперу терміни,
прізвища композиторів, художників, скульпторів, назви творів, з якими
ознайомились у даній навчальній темі. Коли завдання виконано, учень однієї з груп зачитує записані
слова. Інші групи викреслюють назви, що повторюються. Група, в якій залишилось
найбільше не закреслених термінів,
перемагає.
Асоціації
Після прослухування музичного твору,
або після перегляду репродукцій картин тощо, учитель пропонує учням
проасоціювати і змалювати ці твори з точки зору іншого виду мистецтва. Це буде
підтвердженням того, що сприймати й зображати той чи інший твір мистецтва можна
по різному.
Приклад.
- Якого кольору «Зима»
А.Вівальді?
- А які фарби можна
використати, змальовуючи зиму в кантаті Г.Свиридова?
- Який характер у картини
Й.Бокшая «Зима»?
- А про що співає «Лютнева
блакить» І.Грабаря?
Знайди
пару
За допомогою цієї гри можна закріплювати або
перевіряти знання учнів з
вивченої теми.
І варіант.
Клас поділено на 2-3 групи. Кожна група
отримує однакові комплекти листівок. На них прізвища композиторів (скульпторів,
художників) і назви їх творів. Завдання: знайти листівку-пару.
ІІ
варіант.
Клас
поділено на 2-3 групи. Кожна група отримує листівки із запитаннями і
відповідями на них. Перемагає та група, яка швидше добере відповіді до
запитань.
Знавці
мистецтва
Учням
надається можливість знайти відповідності між музичними творами та відомими їм
творами живопису або скульптури.
Текст
з помилками
Учитель пропонує текст з вивченого
матеріалу, в якому навмисно допущено помилки. Діти на слух повинні їх помітити
і виправити, обґрунтовуючи свою думку.
Приклад.
«М.Лисенко – український
композитор, засновник
української музичної класики, диригент, піаніст, живописець і музичний педагог
ХІХ-ХХ ст.
В своїх творах М.Лисенко з високою
майстерністю відображав героїчну боротьбу українського народу проти
поневолювачів. Так за оповіданням К.Паустовського він написав історичну оперу
«Тарас Бульба», де використав багато українських народних пісень. В інтродукції
до цієї опери ми чуємо українську народну пісню «Їхав козак за Дунай». Вона
своїм героїчним, піднесеним характером готує нас до сприймання опери. В сцені
«Запорізька Січ» теж звучить багато українських пісень, серед них: «Засвіт встали козаченьки»,
«Ой на горі та й женці жнуть» та інші. Вони вдало завершують народну масову
сцену на Запорізькій Січі».
Таке завдання (скласти музичну казку, невеличкий текст з
помилками тощо) можна також запропонувати учням, об’єднавши їх в групи.
Виправ
помилку
На дошці записується ритм вивченої пісні з
пропущеними тривалостями звуків
або з помилками. Учні повинні виправити помилки і записати правильно.
Музичне
змагання
Учитель визиває до дошки двох учнів.
Дає завдання розставити визначення темпу (динаміки, регістру, тривалостей
звуків) по порядку (в сторону збільшення
або зменшення). Перемагає той учень, який першим впорається з завданням.
Приклад.
Динаміка:
дуже тиха, помірно тиха, помірно голосна, голосна, дуже голосна.
Знайди
зайвого
І варіант.
Учитель надає три-чотири поняття (терміни, назви творів,
прізвища композиторів, художників тощо).
Діти мають визначити, яке з
поданих понять зайве.
Приклад.
Пісня – мелодія – лібрето – вірш.
Кантата – оповідання – хор.
Лисенко – Ревуцький – Гоголь –
Гулак-Артемовський.
Таку
ж роботу можна
проводити, використовуючи
портрети композиторів, репродукції тощо.
ІІ варіант.
Діти, об’єднані в групи, самі готують
це завдання. І потім пропонують його по черзі. Перемагає та група, яка складе
більше варіантів понять.
В арсеналі методичних
прийомів кожного учителя є
багато цікавих форм роботи на уроці. Надані методи інтерактивного
навчання на уроках музики,
дозволяють учням не тільки глибше проникнути в світ музики, а й творчо розкрити
свій внутрішній світ, виявити все краще, що в них є. Діти починають розуміти,
до духовна культура пробуджує в людині особистість, підносить саму людину та її роль у світі до найвищих цілей і
завдань.
Людям здавна відомо про цілющі властивості музики. У нас час музика широко використовується в лікуванні нервової системи.
Слухайте музику! Музика очищує душу
людини, виправляє характер, створює своєрідний душевний настрій, приносить
радість, здоров’я і насолоду!
Проти головного болю, емоційного напруження
використовуються такі музичні твори:
- Л. ван Бетховен «Фіделіо»;
- В.А.Моцарт «Дон Жуан»;
- Ф. Ліст «Угорська
рапсодія №1»;
- Д.Хачатурян. Сюїта
«Маскарад»;
- Дж. Гершвін «Американець
у Парижі».
Для зняття гіпертонії та напруженості:
- Й.С. Бах «Ре-мінор» для
скрипки;
- Б.Барток «Соната для
фортепіано»;
- А. Брукмер. Месса
«Мі-мінор»;
- Й.С. Бах «Кантата №21»;
- Б. Барток «Квартет №5».
Для загального тонусу, поліпшення самопочуття:
- Л.ван Бетховен. Увертюра
«Егмонт»;
- П. Чайковський. Шоста
симфонія, 3-тя частина;
- Ф. Ліст «Угорська
рапсодія №2».
Проти безсоння:
- Ф. Сібеліус «Сумний
вальс»;
- П. Чайковський
«Баркарола», «Осіння пісня», «Сентиментальний вальс»;
- К. Глюк «Мелодія»;
- Ф. Шуберт «Аве Марія»,
«Серенада»;
- К. Сен-Санс «Лебідь».
При негативних психічних станах:
- Р. Вагнер «Пісня вечірніх
зірок» з опери «Тангайзер»;
- В. Белліні. Увертюра до
опери «Норма»;
- К. Дебюссі «Море»,
«Місячне світло»;
- Ф. Мендельсон-Бартольді
«Блискуче капріччіо».
При депресивних станах:
-
Л. ван Бетховен. Симфонічна увертюра «Егмонт»;
-
Ж. Бізе. Сюїта з опери «Кармен»;
-
К. Дебюссі «Іверія»;
-
Й. Гайдн «Створення світу».
При значній психічній та соматичній втомі:
-
Й.С. Бах «Кавова кантата»;
-
Б. Бріттен «Пітер Граймо»;
-
М. де Фалья «Ночі в садах Іспанії»;
-
Г. Гендель «Музика на воді».
У стані тривожності:
-
Ф. Шопен «Прелюдія»;
-
І. Штраус. Вальси;
-
Ф. Шуберт «Веселі пісні»;
-
Дж. Верді. Мелодійні арії з опер.
Ноти впливають на певні органи:
звукова частота,
до – впливає переважно на функції
шлунка та підшлункової залози;
ре – на жовчний міхур і печінку;
мі – на органи зору і слуху;
фа – на сечову систему;
соль – на функції серця;
ля – легені на нирки;
сі – на функцію енергообміну,
зігріває тіло.
Низькі звуки резонують більше з нижньою
частиною тіла, високі – з верхньої.
Немає коментарів:
Дописати коментар